Rýchle diéty. Prečo sú tak zlé?

DIÉTA. Toto slovo je v dnešnej dobe tak trendy a IN, že s ňou majú skúsenosti už aj deti a tínedžeri. Odvšadiaľ na nás číhajú rôzne reklamy – Ako schudnúť až 10 kg za mesiac? Ako schudnúť do plaviek? Ako schudnúť do tých skvelých šiat, ktoré si chceme obliecť na svadbu našej kamošky? a pod. Ľudia (hlavne ženy) často týmto „marketingovým ťahom“ podľahnú, a tak sa začína kolotoč neustáleho diétovania, chudnutia a priberania.

Kvasková pizza s prosciutom a rukolou

V tomto článku sa dozviete, prečo rýchla strata váhy nie je dobrá.

 

V PRVOM RADE si treba uvedomiť, že diéty nie sú riešením.

Sú určené len pre ľudí, ktorých trápi zdravotný problém a musia mať určité obmedzenia v strave, ako napr. ľudia trpiaci potravinovou alergiou či intoleranciou a pod.

 

Počas konzultácií s klientmi sa často stretávam s tým, že majú za sebou už množstvo diét, počas ktorých rapídne schudli, ale keď sa vrátili k svojim starým stravovacím návykom, tak sa im váha vrátila aj s nejakým tým prídavkom – tzv. JOJO efekt.

 

Pri týchto „super diétach“ je práve ten problém, že je rapídne znížený kalorický príjem. Práve toto sa snažím svojim klientom vysvetliť. Keby celý deň jedli čokoládu, ale mali by nižší príjem ako výdaj, tak budú chudnúť. Je to jednoduchá rovnica, ktorá funguje odjakživa.

 

A tak sa síce rapídne chudne, no zároveň dochádza k znižovaniu (tzv. “spomaľovaniu”) metabolizmu.

Hovorí Vám niečo bazálny metabolizmus?

špenátové halušky s prosciutomBazálny metabolizmus predstavuje minimálnu kalorickú hodnotu, ktorú naše telo potrebuje prijať za jeden deň na to, aby mohlo len správne fungovať pri nulovej fyzickej či psychickej záťaži, čiže aby nám mohlo napr. tĺcť srdiečko, aby nám správne fungoval nervový systém a pod.

 

Napríklad 50 kg žena s výškou 162 cm má hodnotu bazálneho metabolizmu cca 1 300 kcal. Ak by táto žena celý deň ležala na lôžku bez jediného pohybu, tak by mala prijať cca 1 300 kcal/deň. Od bazálneho metabolizmu sa potom odvíja aj celkový kalorický príjem človeka na deň, ku ktorému treba prirátať fyzickú a psychickú záťaž danej osoby.

 

Keď človek začne prijímať enormne málo kalórií počas dňa, zo začiatku veľmi rýchlo a ľahko chudne. Po čase sa to zrazu spomalí a keď začne opäť normálne jesť, telo je v šoku a bojí sa, že viac toho už nedostane.

 

A tak si naše múdre telo všetko začne radšej ukladať do zásob na „horšie časy“. Často sa stretávam u klientom s výrokom „ale veď ja nič nejem celý deň a večer si dám už len nejaký šalátik a aj tak priberám na váhe“.

 

Áno bohužiaľ je to tak, síce jedia málo, no telo už je tak hormonálne nevyrovnané, že si všetko ukladá do tukových zásob.

 

Naše telo je nastavené na prijímanie potravy a nesmieme sa toho báť. Pri správnych kombináciách a množstvách nám vie jedlo dobre poslúžiť. Preto sa radšej sústreďme na kvalitné potraviny a zabudnime na všetky diéty a náhrady stravy od výmyslu sveta, ktoré nám v konečnom dôsledku len škodia.

DIÉTA, toto slovo je v dnešnej dobe tak trendy a IN, že s ňou majú skúsenosti už aj deti a tínedžeri. Odvšadial na nás číhajú rôzne reklamy – Ako schudnúť až 10 kg za mesiac? Ako schudnúť do plaviek? Ako schudnúť do tých skvelých šiat, ktoré si chceme obliecť na svadbu našej kamošky a pod. Ľudia (hlavne ženy) často týmto „marketingovým ťahom“ podľahnú a tak sa začína kolotoč neustáleho diétovania, chudnutia a priberania.

Kvasková pizza s prosciutom a rukolou

V tomto článku sa dozviete prečo rýchla strata váhy nie je dobrá.

 

V PRVOM RADE si treba uvedomiť, že diéty nie sú riešením.

Sú určené len pre ľudí, ktorých trápi zdravotný problém a musia mať určité obmedzenia v strave, ako napr. ľudia trpiaci alergiou či intoleranciou na laktózu alebo celiatici a pod.

 

Počas konzultácií s klientmi sa často stretávam s tým, že majú za sebou už množstvo diét, počas ktorých rapídne schudli, ale keď sa vrátili k svojim starým stravovacím návykom, tak sa im váha vrátila aj s nejakým tým prídavkom – tzv. JOJO efektom.

 

Pri týchto „super diétach“ je práve ten problém, že je rapídne znížený kalorický príjem. A práve toto sa snažím svojim klientom vysvetliť, že aj keby celý deň jedli čokoládu, ale mali by nižší príjem ako výdaj, tak budú chudnúť. Je to jednoduchá rovnica, ktorá funguje odjakživa.

 

A tak sa síce rapídne chudne, no zároveň dochádza k spomaľovaniu metabolizmu.

Hovorí Vám niečo bazálny metabolizmus?

špenátové halušky s prosciutomBazálny metabolizmus predstavuje minimálnu kalorickú hodnotu, ktorú naše telo potrebuje prijať za jeden deň na to, aby mohlo len správne fungovať pri nulovej fyzickej či psychickej záťaži, čiže aby nám mohlo napr. tĺcť srdiečko, aby nám správne fungoval nervový systém a pod.

 

Čiže napr. 50 kg žena s výškou 162 cm má hodnotu bazálneho metabolizmu cca 1 300 kcal. Ak by táto žena celý deň ležala na lôžku bez jediného pohybu, tak by mala prijať cca 1 300 kcal/deň. Od bazálneho metabolizmu sa potom odvíja aj celkový kalorický príjem človeka na deň, ku ktorému treba prirátať fyzickú a psychickú záťaž.

 

Keď človek začne prijímať menej kalórií ako je jeho bazálny metabolizmus, tak zo začiatku veľmi rýchlo a ľahko chudne, no po čase sa to zrazu spomalí a keď začne opäť normálne jesť, telo je v šoku a bojí sa že viac toho už nedostane.

 

A tak si naše múdre telo všetko začne radšej ukladať do zásob na „horšie časy“. Často sa stretávam u klientom s výrokom „ale veď ja nič nejem celý deň a večer si dám už len nejaký šalátik a aj tak priberám na váhe“.

 

Áno bohužiaľ je to tak, síce jedia málo no telo už je tak hormonálne nevyrovnané, že si všetko ukladá do tukových zásob.

 

Naše telo je nastavené na prijímanie potravy a nesmieme sa toho báť. Pri správnych kombináciách a množstvách nám vie jedlo dobre poslúžiť. Preto sa radšej sústreďme na kvalitné potraviny a zabudnime na všetky diéty a náhrady stravy od výmyslu sveta, ktoré nám v konečnom dôsledku len škodia.