Prečo a čo raňajkovať?

Niektorí z nás si nevedia predstaviť svoje ráno bez dobrých raňajok a zase niekto, si ráno na jedlo ani nespomenie. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, prečo je dôležité raňajkovať a z čoho by sa raňajky mali skladať?

 

ovsená kaša s horkou čokoládou a orechami
Moja obľúbená ovsená kaša s horkou čokoládou, ktorú si doprajem takmer každé ráno
Začíname ráno

Ráno po prebudení by mal človek vypiť 3 dcl vlažnej vody a potom do cca hodinky by mali prísť na rad raňajky. Je ale veľmi dôležité z čoho sa tie naše raňajky skladajú a čo si dáme na tanier. Väčšina z nás má vo zvyku si ráno dať ovocné/zeleninové smoothie, alebo jogurt s ovocím, alebo len nejaký kúsok pečiva so šunkou.

 

Takéto druhy raňajok nie sú pre naše telo a žalúdok príliš vhodné. Nakoľko ráno po zobudení máme najaktívnejší žalúdok, potrebujeme aby sa nám naštartoval správne organizmus a preto raňajky musia byť teplé. Je to ako keď tankujeme do auta palivo, aj naše telo podobne ako auto potrebuje kvalitný zdroj „paliva“, aby mohlo celý deň dobre fungovať.

Keď si dáme na raňajky raz za čas smoothie (napr. v letnej sezóne keď je veľa dostupného ovocia a zeleniny a ráno nestíhame), tak sa nič nestane. Problém nastáva vtedy, ak by to bolo na pravidelnej báze.

 

Prečo?

Pretože, za prvé smoothie je studené, čiže pre náš žalúdok to nie je rozhodne dobre na ráno, za druhé preto že aj keď je to „len ovocie“ tak to môžu byť kaloricky veľmi bohaté raňajky a hlavne môžu obsahovať veľa fruktózy, a aj keď je fruktóza ovocný cukor, stále je to predsa len cukor.

A za tretie okrádame náš žalúdok akoby o prácu. Keďže ovocie v smoothie je už celé rozmixované, tak mi to len vypijeme a náš žalúdok už nemá toľko práce ako pri tuhej strave, čiže pomaličky môže „zlenivieť“ a to predsa nechceme.

Smoothie celkovo nie je veľmi dobrým štartom dňa, skôr ho odporúčam na desiatu alebo ako olovrant v zeleninovej podobe.
Tak isto ani jogurt nie je vhodná voľba na raňajky presne kvôli tomu, že jogurt je studený a náš žalúdok ráno potrebuje prijať niečo tepelne spracované.

 

Raňajky by mali obsahovať predovšetkým všetky makroživiny, čiže sacharidy, tuky aj bielkoviny, aby náš organizmus dobre fungoval. A práve preto sú najideálnejšie raňajky rôzne raňajkové kaše, vajíčka na rôzny spôsob alebo palacinky či lievance v zdravej forme. Tu už záleží aj trošku od chuťovým preferencií daného človeka, niekto skôr preferuje slané raňajky a niekto si skôr potrpí na tie sladké raňajky.

 

V raňajkovej kaši by nemali chýbať určite kvalitné zdroje tukov (oriešky, semienka, orieškové masla natural, kvalitná horká čokoláda min 70% a pod.) a tak isto aj kvalitný zdroj bielkovín (napr. vajčné bielko do kaše či kvalitný proteín, alebo pár lyžičiek kvalitného jogurtu či tvarohu izbovej teploty). Ak sa rozhodneme pre vajíčka, tak k ním je potrebné určite doplniť sezónnu zeleninu a kúsok kvalitného pečiva, najideálnejšie nejaký kváskový chlebík. Treba sa riadiť heslom, že aspoň 5 krát do týždňa by raňajky mali byť teplé a zvyšné raňajky do týždňa môžu byť v „studenej forme“ napr. kvalitné pečivo (najlepšie kváskové) a k nemu kvalitná šunka, syr či nátierka so zeleninou.

Niektorí z nás si nevedia predstaviť svoje ráno bez dobrých raňajok a zase niekto, si ráno na jedlo ani nespomenie. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, prečo je dôležité raňajkovať a z čoho by sa raňajky mali skladať?

 

ovsená kaša s horkou čokoládou a orechami
Moja obľúbená ovsená kaša s horkou čokoládou, ktorú si doprajem takmer každé ráno
Začíname ráno

Ráno po prebudení by mal človek vypiť 3 dcl vlažnej vody a potom do cca hodinky by mali prísť na rad raňajky. Je ale veľmi dôležité z čoho sa tie naše raňajky skladajú a čo si dáme na tanier. Väčšina z nás má vo zvyku si ráno dať ovocné/zeleninové smoothie, alebo jogurt s ovocím, alebo len nejaký kúsok pečiva so šunkou.

 

Takéto druhy raňajok nie sú pre naše telo a žalúdok príliš vhodné. Nakoľko ráno po zobudení máme najaktívnejší žalúdok, potrebujeme aby sa nám naštartoval správne organizmus a preto raňajky musia byť teplé. Je to ako keď tankujeme do auta palivo, aj naše telo podobne ako auto potrebuje kvalitný zdroj „paliva“, aby mohlo celý deň dobre fungovať.

Keď si dáme na raňajky raz za čas smoothie (napr. v letnej sezóne keď je veľa dostupného ovocia a zeleniny a ráno nestíhame), tak sa nič nestane. Problém nastáva vtedy, ak by to bolo na pravidelnej báze.

 

Prečo?

Pretože, za prvé smoothie je studené, čiže pre náš žalúdok to nie je rozhodne dobre na ráno, za druhé preto že aj keď je to „len ovocie“ tak to môžu byť kaloricky veľmi bohaté raňajky a hlavne môžu obsahovať veľa fruktózy, a aj keď je fruktóza ovocný cukor, stále je to predsa len cukor.

A za tretie okrádame náš žalúdok akoby o prácu. Keďže ovocie v smoothie je už celé rozmixované, tak mi to len vypijeme a náš žalúdok už nemá toľko práce ako pri tuhej strave, čiže pomaličky môže „zlenivieť“ a to predsa nechceme.

Smoothie celkovo nie je veľmi dobrým štartom dňa, skôr ho odporúčam na desiatu alebo ako olovrant v zeleninovej podobe.
Tak isto ani jogurt nie je vhodná voľba na raňajky presne kvôli tomu, že jogurt je studený a náš žalúdok ráno potrebuje prijať niečo tepelne spracované.

 

Raňajky by mali obsahovať predovšetkým všetky makroživiny, čiže sacharidy, tuky aj bielkoviny, aby náš organizmus dobre fungoval. A práve preto sú najideálnejšie raňajky rôzne raňajkové kaše, vajíčka na rôzny spôsob alebo palacinky či lievance v zdravej forme. Tu už záleží aj trošku od chuťovým preferencií daného človeka, niekto skôr preferuje slané raňajky a niekto si skôr potrpí na tie sladké raňajky.

 

V raňajkovej kaši by nemali chýbať určite kvalitné zdroje tukov (oriešky, semienka, orieškové masla natural, kvalitná horká čokoláda min 70% a pod.) a tak isto aj kvalitný zdroj bielkovín (napr. vajčné bielko do kaše či kvalitný proteín, alebo pár lyžičiek kvalitného jogurtu či tvarohu izbovej teploty). Ak sa rozhodneme pre vajíčka, tak k ním je potrebné určite doplniť sezónnu zeleninu a kúsok kvalitného pečiva, najideálnejšie nejaký kváskový chlebík. Treba sa riadiť heslom, že aspoň 5 krát do týždňa by raňajky mali byť teplé a zvyšné raňajky do týždňa môžu byť v „studenej forme“ napr. kvalitné pečivo (najlepšie kváskové) a k nemu kvalitná šunka, syr či nátierka so zeleninou.