Zdravé tuky

Väčšina z nás keď počuje slovo tuky si predstaví len niečo zlé z čoho sa priberá a čomu sa musíme oblúkom vyhnúť. Nie je to však pravda, teda minimálne aspoň tým zdravým tukom by sme sa určite nemali vyhýbať a mali by sme ich zaradiť do nášho denného príjmu.

 

 

 

Tuky plnia niekoľko dôležitých funkcií pre nás:

 

 

  • sú veľkou zásobarňou energie pre naše telo (na 1g majú cca 9,2 kcal čo je skoro 1x viac ako 1g sacharidov či bielkovín (tie majú na 1 g cca 4,2 kcal)
  • sú potrebné pre vitamíny A,D,E a K pretože tie sa rozpúšťajú v tukoch
  • podieľajú sa na tvorbe základných hormónov v tele (preto sú veľmi dôležité pre človeka a obzvlášť pre ženy)
  • chránia orgány pred zranením a sú dôležité aj pre zdravie našich vlasov, nechtov či pokožku

 

 

 

 

Tuky môžeme rozdeliť na takzvané „dobré“ a takzvané „zlé“. Tie zlé tuky delíme na nasýtené tuky a transmastné kyseliny. Za zlé sa označujú preto, lebo nie sú prospešné pre naše zdravie – zvyšujú hladinu špenátové halušky s prosciutomcholesterolu a môžu sa podieľať na vzniku rôznych ochorení napr. srdcovocievnych ochorení, ochorení hrubého čreva a pod. Preto by sa v našej strave mali nachádzať len výnimočne a radšej ich nahradzovať zdravšími alternatívami. Konkrétny príklad takýchto zlých tukov je napr. tučné mäso, sladké tyčinky, vysmážané jedla, margaríny, čipsy, sušienky, nekvalitné čokolády a pod.

 

 

 

 

 

Tie „dobré“ tuky zase delíme na nenasýtené (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny). A za dobré sa označujú z toho dôvodu, že sú vo svojej prirodzenej podobe prospešné pre naše zdravie napr. pozitívne vplývajú na srdce. Medzi „zdravé“ tuky zaraďujeme rastlinné oleje, rybí olej, semienka, orechy v naturálnej podobe atď. V orechoch a semienkach sa mimo iného nachádza aj veľa minerálov, ktoré strácame počas celého dňa, najmä my ženy sme na ich stratu náchylnejšie, a preto je potrebné aby sme ich dopĺňali počas celého dňa v rozumnej miere.

 

 

 

V dnešnej dobe je veľkým hitom robiť všetko v light verzii, či už ide o nejaký sladený nápoj či mlieko a mliečne výrobky. Síce sú tieto mliečne výrobky odľahčené od tuku a môžu mať menšiu kalorickú hodnotu, ako ich polotučné či plnotučné verzie, avšak výrobcovia často namiesto toho zbaveného prirodzeného tuku naplnia tieto „light“ verzie cukrom, aby mali dobrú chuť a správnu konzistenciu. Preto radšej odporúčam kupovať výrobky vo svojej pravej podobe, pretože už vieme že tzv. „dobrých“ tukov sa báť nemusíme, ak ich konzumujeme v rozumnej miere.

Väčšina z nás keď počuje slovo tuky si predstaví len niečo zlé z čoho sa priberá a čomu sa musíme oblúkom vyhnúť. Nie je to však pravda, teda minimálne aspoň tým zdravým tukom by sme sa určite nemali vyhýbať a mali by sme ich zaradiť do nášho denného príjmu.

 

 

 

Tuky plnia niekoľko dôležitých funkcií pre nás:

 

 

  • sú veľkou zásobarňou energie pre naše telo (na 1g majú cca 9,2 kcal čo je skoro 1x viac ako 1g sacharidov či bielkovín (tie majú na 1 g cca 4,2 kcal)
  • sú potrebné pre vitamíny A,D,E a K pretože tie sa rozpúšťajú v tukoch
  • podieľajú sa na tvorbe základných hormónov v tele (preto sú veľmi dôležité pre človeka a obzvlášť pre ženy)
  • chránia orgány pred zranením a sú dôležité aj pre zdravie našich vlasov, nechtov či pokožku

 

 

špenátové halušky s prosciutom

 

Tuky môžeme rozdeliť na takzvané „dobré“ a takzvané „zlé“. Tie zlé tuky delíme na nasýtené tuky a transmastné kyseliny. Za zlé sa označujú preto, lebo nie sú prospešné pre naše zdravie – zvyšujú hladinu cholesterolu a môžu sa podieľať na vzniku rôznych ochorení napr. srdcovocievnych ochorení, ochorení hrubého čreva a pod. Preto by sa v našej strave mali nachádzať len výnimočne a radšej ich nahradzovať zdravšími alternatívami. Konkrétny príklad takýchto zlých tukov je napr. tučné mäso, sladké tyčinky, vysmážané jedla, margaríny, čipsy, sušienky, nekvalitné čokolády a pod.

 

 

 

 

 

Tie „dobré“ tuky zase delíme na nenasýtené (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny). A za dobré sa označujú z toho dôvodu, že sú vo svojej prirodzenej podobe prospešné pre naše zdravie napr. pozitívne vplývajú na srdce. Medzi „zdravé“ tuky zaraďujeme rastlinné oleje, rybí olej, semienka, orechy v naturálnej podobe atď. V orechoch a semienkach sa mimo iného nachádza aj veľa minerálov, ktoré strácame počas celého dňa, najmä my ženy sme na ich stratu náchylnejšie, a preto je potrebné aby sme ich dopĺňali počas celého dňa v rozumnej miere.

 

 

 

V dnešnej dobe je veľkým hitom robiť všetko v light verzii, či už ide o nejaký sladený nápoj či mlieko a mliečne výrobky. Síce sú tieto mliečne výrobky odľahčené od tuku a môžu mať menšiu kalorickú hodnotu, ako ich polotučné či plnotučné verzie, avšak výrobcovia často namiesto toho zbaveného prirodzeného tuku naplnia tieto „light“ verzie cukrom, aby mali dobrú chuť a správnu konzistenciu. Preto radšej odporúčam kupovať výrobky vo svojej pravej podobe, pretože už vieme že tzv. „dobrých“ tukov sa báť nemusíme, ak ich konzumujeme v rozumnej miere.