Zdravé tuky

Väčšina z nás keď počuje slovo tuky si predstaví len niečo zlé z čoho sa priberá a čomu sa musíme oblúkom vyhnúť. Nie je to však pravda, teda minimálne aspoň tým zdravým tukom by sme sa určite nemali vyhýbať a mali by sme ich zaradiť do nášho denného príjmu.

 

Tuky plnia niekoľko dôležitých funkcií pre nás:

  • sú veľkou zásobarňou energie pre naše telo (na 1g majú cca 9,2 kcal čo je skoro 1x viac ako 1g sacharidov či bielkovín (tie majú na 1 g cca 4,2 kcal)
  • sú potrebné pre vitamíny A,D,E a K pretože tie sa rozpúšťajú v tukoch
  • podieľajú sa na tvorbe základných hormónov v tele (preto sú veľmi dôležité pre človeka a obzvlášť pre ženy)
  • chránia orgány pred zranením a sú dôležité aj pre zdravie našich vlasov, nechtov či pokožku

 

Tuky môžeme rozdeliť na takzvané „dobré“ a takzvané „zlé“. Tie zlé tuky delíme na nasýtené tuky a transmastné kyseliny. Za zlé sa označujú preto, lebo nie sú prospešné pre naše zdravie – zvyšujú hladinu špenátové halušky s prosciutomcholesterolu a môžu sa podieľať na vzniku rôznych ochorení napr. srdcovocievnych ochorení, ochorení hrubého čreva a pod. Preto by sa v našej strave mali nachádzať len výnimočne a radšej ich nahradzovať zdravšími alternatívami. Konkrétny príklad takýchto zlých tukov je napr. tučné mäso, sladké tyčinky, vysmážané jedla, margaríny, čipsy, sušienky, nekvalitné čokolády a pod.

 

Tie „dobré“ tuky zase delíme na nenasýtené (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny). A za dobré sa označujú z toho dôvodu, že sú vo svojej prirodzenej podobe prospešné pre naše zdravie napr. pozitívne vplývajú na srdce. Medzi „zdravé“ tuky zaraďujeme rastlinné oleje, rybí olej, semienka, orechy v naturálnej podobe atď. V orechoch a semienkach sa mimo iného nachádza aj veľa minerálov, ktoré strácame počas celého dňa, najmä my ženy sme na ich stratu náchylnejšie, a preto je potrebné aby sme ich dopĺňali počas celého dňa v rozumnej miere.

 

V dnešnej dobe je veľkým hitom robiť všetko v light verzii, či už ide o nejaký sladený nápoj či mlieko a mliečne výrobky. Síce sú tieto mliečne výrobky odľahčené od tuku a môžu mať menšiu kalorickú hodnotu, ako ich polotučné či plnotučné verzie, avšak výrobcovia často namiesto toho zbaveného prirodzeného tuku naplnia tieto „light“ verzie cukrom, aby mali dobrú chuť a správnu konzistenciu. Preto radšej odporúčam kupovať výrobky vo svojej pravej podobe, pretože už vieme že tzv. „dobrých“ tukov sa báť nemusíme, ak ich konzumujeme v rozumnej miere.

Väčšina z nás keď počuje slovo tuky si predstaví len niečo zlé z čoho sa priberá a čomu sa musíme oblúkom vyhnúť. Nie je to však pravda, teda minimálne aspoň tým zdravým tukom by sme sa určite nemali vyhýbať a mali by sme ich zaradiť do nášho denného príjmu.

 

 

 

Tuky plnia niekoľko dôležitých funkcií pre nás:

 

 

  • sú veľkou zásobarňou energie pre naše telo (na 1g majú cca 9,2 kcal čo je skoro 1x viac ako 1g sacharidov či bielkovín (tie majú na 1 g cca 4,2 kcal)
  • sú potrebné pre vitamíny A,D,E a K pretože tie sa rozpúšťajú v tukoch
  • podieľajú sa na tvorbe základných hormónov v tele (preto sú veľmi dôležité pre človeka a obzvlášť pre ženy)
  • chránia orgány pred zranením a sú dôležité aj pre zdravie našich vlasov, nechtov či pokožku

 

 

špenátové halušky s prosciutom

 

Tuky môžeme rozdeliť na takzvané „dobré“ a takzvané „zlé“. Tie zlé tuky delíme na nasýtené tuky a transmastné kyseliny. Za zlé sa označujú preto, lebo nie sú prospešné pre naše zdravie – zvyšujú hladinu cholesterolu a môžu sa podieľať na vzniku rôznych ochorení napr. srdcovocievnych ochorení, ochorení hrubého čreva a pod. Preto by sa v našej strave mali nachádzať len výnimočne a radšej ich nahradzovať zdravšími alternatívami. Konkrétny príklad takýchto zlých tukov je napr. tučné mäso, sladké tyčinky, vysmážané jedla, margaríny, čipsy, sušienky, nekvalitné čokolády a pod.

 

 

 

 

 

Tie „dobré“ tuky zase delíme na nenasýtené (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny). A za dobré sa označujú z toho dôvodu, že sú vo svojej prirodzenej podobe prospešné pre naše zdravie napr. pozitívne vplývajú na srdce. Medzi „zdravé“ tuky zaraďujeme rastlinné oleje, rybí olej, semienka, orechy v naturálnej podobe atď. V orechoch a semienkach sa mimo iného nachádza aj veľa minerálov, ktoré strácame počas celého dňa, najmä my ženy sme na ich stratu náchylnejšie, a preto je potrebné aby sme ich dopĺňali počas celého dňa v rozumnej miere.

 

 

 

V dnešnej dobe je veľkým hitom robiť všetko v light verzii, či už ide o nejaký sladený nápoj či mlieko a mliečne výrobky. Síce sú tieto mliečne výrobky odľahčené od tuku a môžu mať menšiu kalorickú hodnotu, ako ich polotučné či plnotučné verzie, avšak výrobcovia často namiesto toho zbaveného prirodzeného tuku naplnia tieto „light“ verzie cukrom, aby mali dobrú chuť a správnu konzistenciu. Preto radšej odporúčam kupovať výrobky vo svojej pravej podobe, pretože už vieme že tzv. „dobrých“ tukov sa báť nemusíme, ak ich konzumujeme v rozumnej miere.

Zaujal vás tento článok?

Využite úvodnú konzultáciu zadarmo a objednajte sa ešte dnes.

Zaujal vás tento článok?

Využite úvodnú konzultáciu zadarmo a objednajte sa ešte dnes.

Čo pre Vás ponúkam

Výživová poradkyňa Janka
Starostlivosť o vaše stravovanie

Neviete si rady so svojim stravovaním a uprednostnili by ste osobitý prístup? V rámci starostlivosti Vám ponúkam úvodnú konzultáciu, vypracovanie jedálnička na mieru a pravidelné osobné alebo online konzultácie. Spoločne budeme sledovať a vyhodnocovať priebeh Vašej premeny.

certifikovaný tréner bratislava
Komplexná starostlivosť o vaše cvičenie a stravu

Chápem, že nie každému vyhovuje cvičenie vo fitness centre. Možno máte pocit, že sa na vás každý pri cvičení pozerá, alebo Vaša finančná situácia nie je úplne ideálna a nemôžete si dovoliť platiť pernamentku aj trénera zároveň. Je čas vyskúšať domáce cvičenie pod dohľadom certifikovanej trénerky.

jedálniček na pribratie
Jedálniček na mieru

Chcete mať nielen vyváženú a plnohodnotnú stravu ale aj funkčné telo? Tak presne pre vás je tento balíček, súčasťou ktorého je výživový plán na mieru, individuálne online tréningy z pohodlia vášho domova, pravidelná osobná alebo online konzultácia. Takto bude vaše stravovanie a pohyb pod dohľadom odborníčky.

cvičenie doma s trénerkou
Tréningový plán a live cvičenie na doma pre ženy

Chápem, že nie každému vyhovuje cvičenie vo fitness centre. Možno máte pocit, že sa na vás každý pri cvičení pozerá, alebo Vaša finančná situácia nie je úplne ideálna a nemôžete si dovoliť platiť pernamentku aj trénera zároveň. Je čas vyskúšať domáce cvičenie pod dohľadom certifikovanej trénerky.

Chceš aj ty napísať takúto premenu?

“Bolo to ťažké vystúpiť zo svojej komfortnej zóny avšak s Jankou sa mi to podarilo. Naučila ma strašne veľa o tom ako sa správne stravovať. Ani som netušila čo všetko so všetkým pri chudnutí súvisí”

úspešná premena

Úspešné príbehy

Kvalitná práca a ešte kvalitnejšie výsledky hovoria za všetko. Nechajte sa inšpirovať a napíšte aj Vy nový príbeh svojho života.

Som osoba, ktorá nerada trávi čas v kuchyni prípravou jedál a pravidelne jem “menučka“. Preto to bola pre mňa veľká výzva, ktorú však Janka zvládla. Jej jedálniček funguje a už po prvom mesiaci išla váha dole.

Marek Š.

Mala som za sebou viacero „zázračných diét“, no vždy sa mi tie rýchlo spálené kilogrami vrátili. Až s Jankou som sa naučila pravidelne a správne jesť. Moje chute na sladké zmizli a ja si konečne môžem obliecť šaty, ktoré som roky na sebe nemala.

Jana T.

K športu som mala vždy blízko. Avšak keď mi začala moja váha prekážať, oslovila som Janku s prosbou o pomoc. Som veľmi rada, že mi pomohla. Kilá išli dolu a čo je hlavné, viem kedy a hlavne koľko jesť, aby to bolo správne.

Simona P.

Som neskutočne rád, že som začal spolupracovať s Nediétuj. Bol som zo začiatku tvrdohlavý, no časom som si uvedomil, aká je strava veľmi dôležitá. Vďaka Janke sa mi podarilo upraviť si stravovacie návyky.

Libor T.